anoukopstage.reismee.nl

Het Referendum

Beste allemaal,

er was de afgelopen weken geen ontkomen aan. Alle nieuwsberichten over de onderhandelingen tussen Griekenland en de Europese Comissie. Komt er een Grexit of niet.
Vandaag de ‘grote dag’; het Referendum. Volgens de laatste peilingen zijn de meningen precies verdeeld. Een echte nek-aan-nek race waar niemand het antwoord van kan voorspellen. We gaan het afwachten wat de uiteindelijke uitslag vanavond wordt.

Dan nog is het de vraag wat er precies gaat gebeuren als het een ja of een nee wordt. Bij ja is de kans groot dat de regering opstapt en er nieuwe verkiezingen komen. Bij nee is het de vraag of er alsnog onderhandelingen kunnen plaats vinden met de Europese Commissie en of Griekenland uiteindelijk wel of niet in de euro blijft.

De vraag die ik de afgelopen weken zelf het meest heb gehad van de toeristen; ‘’Wat merken jullie ervan?’’ Ja, wat merken wij er eigenlijk van. Aan de ene kant merken we er veel van, omdat het natuurlijk erg leeft onder de bevolking, aan de andere kant merken we er zelf niet heel veel van.
Ja, we kunnen nog gewoon pinnen, Ja, er komen nog genoeg euro’s uit de pinautomaten, Ja, er is nog genoeg benzine bij de tankstations, Ja, de schappen in de supermarkt liggen nog vol en we kunnen alles nog krijgen. Kortom, toeristen laat je niet bang maken door alles wat de media zegt, kom gewoon op vakantie naar Griekenland. Geniet van het eten, drinken, het weer, de stranden en vooral van de gastvrijheid van de Grieken, want het hele ‘gedoe’ heeft absoluut geen invloed op de gastvrijheid. Alle Grieken zijn super aardig.

Wat merken we dan wel. Allereerst is het dorp waar ons kantoor zit, Afissos, voornamelijk gericht op het Griekse toerisme. En ja, de Grieken hebben geen geld meer, dus die komen niet. In het weekend en op warme dagen staat de boulevard ’s en de weg naar het dorp toe, ’s middags aan beide kanten helemaal vol met auto’s van dagjesmensen die naar het strand gaan. En tegen een uur of zeven ’s avonds gaan ze weer naar huis. Ze nemen in de auto de koelbox mee met eten en drinken. Dus de beach bars en de restaurantjes hebben er helemaal niks aan. ’s Avonds zit het grootste deel van de terrassen leeg of er zijn enkele tafeltjes bezet.
Kala Nera, 2 dorpen verder, is iets meer ingesteld op ook het Buitenlandse Toerisme, maar ook hier blijven de toeristen weg. Hotels hebben veel annulleringen.
Wij hebben als Tour Operator geen annulleringen gekregen, maar het aantal boekingen loopt wel terug. Tour Operators die ook andere landen aanbieden, zullen het aantal boekingen voor Griekenland wel teruglopen, maar de boekingen voor andere landen niet, of juist meer boekingen voor andere landen. Maarja, voor onze kleine Tour Operator die alleen Griekenland aanbied, is het natuurlijk wel te merken. Het is gelukkig niet dramatisch slecht. We hebben 70% vaste gasten, die dus al veel vaker in Griekenland zijn geweest en zich gelukkig niet zo snel gek laten maken. Maarja... we merken het wel ja.

En dan zijn er natuurlijk de vooroordelen vanuit Europa die je leest over de Grieken. Ze zouden lui zijn, geen belasting betalen en veelste vroeg met pensioen gaan.
Nou wat ik de afgelopen weken wel geleerd en gezien heb, is dat Grieken keihard werken. De eigenaren van hotels, restaurants en winkels werken heel hard, soms wel 12-16 uur per dag. En dat voor een schamel loontje, waarmee ze net de vaste lasten kunnen betalen.
En dan de pensioens leeftijd, waar het ook bij de onderhandelingen met de EU over ging, moet deze omhoog?! Nou, de werkeloosheid in Griekenland ligt boven de 25% en onder jongeren ligt dit percentage ruim boven de 50%. Alle jongeren die net 4 jaar keihard hebben lopen zwoegen voor hun diploma. Eindelijk na al het harde werk zijn afgestudeerd, maar uiteindelijk is er geen baan te vinden. Jongeren moeten het hebben van seizoenswerk, als ze geluk hebben in een hotel, beach bar of restaurant. Of anders op het platteland. Zoveel jongeren die de grote stad verlaten, omdat er geen werk te vinden is. En vervolgens op het platteland komen te werken om toch wat geld te verdienen. Ook is er bijna alleen seizoenswerk en projecten te vinden, waardoor ze genoodzaakt zijn om (weer) bij hun ouders te gaan wonen.
Het verhogen van de pensioensleeftijd, zal alleen maar een stijging in de werkeloosheid betekenen. Men (lees; de regering/overheid/wiedanook) kan beter een oplossing zoeken voor deze werkeloosheid.

Verder ligt de belasting hier al hoog. 13% op eerste levensbehoeften en 23% op de rest.
Daarnaast is het leven in Griekenland al duurder als in Nederland, en dan met een veel lager minimum salaris. Prijzen in de supermarkt, vergelijk bijvoorbeeld de Lidl in Nederland en de Lidl in Griekenland, liggen de prijzen hier al snel minimaal 30% hoger als de prijzen in de Nederlandse supermarkt. Ook gas, water en licht, maar ook dingen zoals benzine zijn hier vele male duurder. Voor een liter benzine Euro95 betaal je hier tussen de 1,499 en de 1,699. En nu in Juli/Augustus (hoogseizoen) liggen de gemiddelde prijs nog iets hoger.

Vandaag dus het referendum. Wat wordt de uitslag, en vooral, wat gaat deze uitslag voor gevolgen hebben. Ik wacht het maar rustig af.

Daarnaast ben ik blij dat mijn Grieks nog niet zo goed is en ik de mediagekte uit Griekenland zelf niet mee krijg. Maar wat ik van collega's hoor, is dat er in de grote steden wel dikke propaganda gevoerd wordt. Het schijnt ook dat werkgevers hun werknemers bedreigen om ja te stemmen. Dat ze bij een nee-stem ontslagen gaan worden. Grote, sterke mannen die als ''beveiligers'' worden ingezet om druk uit te voeren om toch ja te stemmen. De regerinspartij die voor Ja is, en het bij de afgelopen verkiezingen net niet zijn geworden, roepen al hun kiezers op om voor een ja te gaan. Op de televisie, radio, kranten etc. gaat het hier nu natuurlijk ook nergens anders over. Ik hoop niet dat de Grieken zich al te gek laten maken en kiezen waar ze zelf achter staat.

Wat op dit moment denk ik het belangrijkste is, is dat er een uitslag komt, wat deze dan ook is. De onzekerheid die er nu heerst is denk ik voor niemand goed. Laat maar een uitslag komen en hopelijk zijn dan snel de volgende stappen en gevolgen duidelijk, zodat de Grieken eindelijk weten waar ze aan toe zijn.

Wat ik dan wel weer typisch Grieks vind, is dat men hier moet stemmen in het dorp waar men geboren is. Waar je in Nederland gaat stemmen in de Gemeente waar je op dat moment ingeschreven staat, moet je hier in Griekenland je stemrecht speciaal mee laten verhuizen en over het algemeen doet niemand dat.
Wat betekent dat alle treinen en bussen vanuit Athene en andere grote steden de afgelopen dagen helemaal volgeboekt waren door mensen die een paar dagen terug gaan naar hun geboorte dorp.
De stemkantoren zijn hier open van 07.00-19.00 (06.00-18.00 NL’se tijd) Hier in Afissos zit het stemkantoor op het plein, waar ook ons kantoor gevestigd is.
Al de hele ochtend zien we genoeg mensen langs komen die even gaan stemmen. De sfeer is heel rustig, gezellig en ontspannen. Iedereen ziet elkaar weer eens, maken een gezellig praatje. Ik verwacht dat dit in de loop van de dag/avond nog wat drukker gaat worden.

Vanavond om 21.00 (20.00 NL’se tijd) worden de eerste uitslagen verwacht. Dan is het wachten tot alle uitslagen binnen zijn.

Maar nu eerst Siesta.

No worries, Hakuna Matata.

We gaan het hier wel redden met z’n allen in Griekenland!

p.s. dan toch nog de link naar een blog dat ik van de week las, waarvan ik denk dat hij precies verwoord wat ik hier ook een beetje heb proberen te verwoorden: http://www.volkskrant.nl/economie/jesse-frederik-griekenland-is-de-grootste-hervormer-van-europa~a4090815/

oma

Lieve Anouk
Net het laatste nieuws gehoord.Griekenland heeft nee gestemd.Regering kan blijven zitten.Nu maar afwachten wat er verder gaat gebeuren. Jouw pleidooi om toch maar naar Griekenland
te komen gaat voor mij niet op.Te weten dat het daar alle dagen zo warm is als hier de laatste week blijf ik. toch maar liever hier,wetende dat het met 'n paar dagen weer wat koeler is.
Dikke kus Oma

Tante Rikie

Hartelijk dank voor je uitgebreide informatie.
Het blijft spannend en het is voor jou wel heel interessant om dit stukje geschiedenis mee te maken.
Hakuna Matata. Geniet van je werk en studie.

Tante Anneke

Hoi Anouk,
Je relaas over je stageperiode met veel belangstelling gelezen. Wat 'n prachtig verslag, knap hoor!
Wij volgen hier ook de gang van zaken tussen de Europese leiders en de regering van Griekenland en hopen op 'n spoedig resultaat.
Jouw stage heeft er gelukkig niet onder te lijden las ik.
Wij wensen je nog veel plezier en voldoening in je werk en wachten op je volgend verhaal.
Liefs van Frans en mij, houdoe!