anoukopstage.reismee.nl

6 weken Griekenland

Hallo allemaal,

eindelijk na ruim 6 weken dan mijn eerste blog over mijn stage in Griekenland. Tijd gaat snel..

Vrijdag 24 april vloog ik om 5 uur ’s ochtends mijn volgende avontuur tegemoet. 20 weken stage als hostess bij Ross Holidays en tevens ondersteuning voor het agentschap Atropa Travel.

Kwam in de departure hal van schiphol nog een aantal docenten tegen, die ook om 5 uur ’s ochtends, met de eerstejaars studenten TM op studiereis naar Malta gingen. Samen met Pleun, klasgenootje die vorig jaar bij mij in de klas zat, nog wat gedronken op Schiphol. Hoefde ik de 2 uur wachten in ieder geval niet alleen door te komen.

Op het vliegveld in Volos stonden Jola, Alexia en Dimitris mij, en de andere gasten van Ross, op te wachten. Snel kennis gemaakt, daarna mee naar de bus voor de Transfer naar Pilion.

Ross Holidays heeft in Pilion verschillende accomodaties, in Kala Nera en Afissos kunnen de gasten kiezen uit de transfer met de bus, of een auto huren en zelf naar hun accommodatie rijden.
Voor de dorpen Damouchari, Milies en Lefokastro is een huurauto verplicht, en deze zit dan al in de prijs inbegrepen, aangezien deze dorpen verder weg liggen.
Eerst worden de gasten in Kala Nera weggebracht. Naar de meeste accomodaties kunnen de mensen zelf lopen, voor de accomodaties die wat verder weg liggen worden de gasten met de auto (van de hostess of agentschap) gebracht, aangezien de transfer bus niet tot aan elke accommodatie kan komen.
Hierna doorgereden naar Afissos. Nadat alle gasten naar de accomodaties waren gebracht, werd ik meegenomen naar kantoor.
Later ben ik naar mijn studio gebracht. Grote studio met een eettafel, kitchenette, badkamer, kledingkast en een bed, een twijfelaar van 1m50 breed, dus heb lekker veel ruimte ’s nachts.

Het team op Pilion bestaat uit;
Jola, de hostess van Ross Holidays
Dimitris, manager van het agentschap Atropa Travel
Alexia, medewerker Atropa Travel
Daarnaast delen we het kantoor nog met Christos, hij werkt voor Auto Union en verhuurd auto’s in heel Pilion.
En daarnaast nu dus ik als stagiair.

De eerste week heb ik met Jola meegelopen tijdens alle welkomstbezoeken en vervolgbezoeken en uitleg gekregen over wat zij verder op kantoor moet regelen aan administratie etc.
De woensdag mocht ik mee op excursie met Alexia, zij geeft dit jaar op woensdag de excursie naar Meteora. Een gebied met veel rotsen en 24 kloosters, waarvan er nog 6 gebruikt worden. Tijdens de excursie worden een byzantijnse kerk en het grote klooster bezocht. Daarnaast een lunch en vrije tijd in het dorpje Kalambaka. Een hele leuke excursie. Prachtige kloosters en een geweldig uitzicht. Enige nadeel is dat het 2,5 uur heen en nog eens 2,5 uur terug rijden is, maar zeker de moeite waard.

Na de eerste week ging ik meer werk voor Atropa Travel doen. Dit jaar krijgt Atropa Travel haar eigen website, bezoekers kunnen via de website en via het kantoor zelf, hotelovernachtingen en excursies boeken. Zowel Griekse als buitenlandse toeristen.
Hiervoor moet de website helemaal opgezet worden. Algemene informatie over Atropa Travel en over Pilion, informatie over de verschillende hotels en alle excursies en activiteiten die er in Pilion te doen zijn.
Het grootste deel van de informatie is al helemaal af in het Grieks en het Engels. Ik ben de afgelopen weken op kantoor druk bezig geweest om alle informatie van het Engels naar het Nederlands te vertalen.

Gelukkig zit ik niet alleen maar op kantoor, maar mag ik ook nog andere dingen doen.
Op dit moment ziet mijn week er als volgt uit (beginnend bij vrijdag, aangezien dan de nieuwe gasten aankomen);

Vrijdag
’s ochtends Transfer naar het vliegveld. Dit betekent dat we vroeg op mogen staan en om 06.00 ’s ochtends bij de eerste accomodaties staan om de bagage op te halen om naar de bus te brengen.
Als alle gasten en bagage zijn opgehaald rijden we richting het vliegveld.
Hier nemen we persoonlijk afscheid van alle gasten.

Vervolgens land rond 09.15 het vliegtuig vanuit Nederland. Jola en ik heten alle gasten persoonlijk welkom. Iedereen krijgt een envelop met informatie over Pelion, de tijd van het welkomstbezoek en informatie over een eventuele autohuur en/of wandelprogramma.

Daarna rijden we met de nieuwe gasten terug naar Pilion, waar we iedereen naar de accommodatie brengen.

Meestal rijden ik en Dimitris daarna door naar Milies, hier heeft Ross Holidays 2 eigen villa’s, een voor maximaal 4 en de ander voor maximaal 6 personen. Hier zitten de gasten helemaal privé, met eigen zwembad en jaccuzzi, en in de grote villa ook nog een sauna en fitnessruimte.
Hier controleren we de PH waarde en chloorlevel van het zwembad. Verder controleren we de schoonmaak en de storage.

’s middags ben ik aanwezig op kantoor.

Zaterdag
Hele dag kantoor. Het kantoor is elke dag (m.u.v. vrijdagochtend) geopend van 09.00-14.00 en 17.30-20.30 (Siesta J) tijdens deze uren kunnen gasten van Ross, maar ook andere toeristen binnenlopen voor informatie over de omgeving, wandelroutes, excursies etc.

Zondag
momenteel is zondag mijn vrije dag

Maandag
’s ochtends weer naar de Villa’s in Milies. Daarna naar kantoor.
’s middags kantoor

Dinsdag
’s Ochtends een aantal accommodatie langs om te kijken of alle studio’s en appartementen goed schoongehouden worden, er geen meubels o.i.d. kapot zijn of niet meer goed werken, en of verder alles in orde is.

’s middags weer aanwezig op kantoor

Woensdag
’s ochtends eventueel vervolgbezoek bij de villa’s, mits er gasten zijn, anders op kantoor aanwezig

’s middags mag ik zelfstandig de bezoeken bij Agnanti, Sofia en Charoula doen in Afissos. Hierna ga ik naar kantoor om een verslag van deze bezoeken te schrijven.

Donderdag
’s ochtends zelfstandig vervolgbezoeken brengen aan Margaritis en Leonidas in Afissos.
Daarna naar kantoor
’s middags ook aanwezig op kantoor.


Zoals jullie zien toch best veel aanwezig op kantoor. Gelukkig zijn er naast vertaalwerkzaamheden ook andere werkzaamheden die moeten gebeuren en die ik mag doen. Dit geeft het weer een leuke afwisseling.


Verder zit het kantoor dus in Afissos, waar ook 5 van de accomodaties liggen. Ongeveer 8 a 10km verderop ligt Kala Nera, hier liggen nog 3 accomodaties. Hiertussenin ligt het dorpje Koropi, waar mijn studio ligt. Jola woont ook hier, ook in een studio, alleen in een huis een klein stukje verder, nog geen 50 meter, op de parkeerplaats hiervan staat ook ‘’mijn’’ bedrijfsauto.

Aangezien we dus veel verschillende accomodaties hebben en ook tijdens de Transfer zowel gasten als bagage naar de bus moeten vervoeren, is een auto hier geen overbodige luxe.
Ik heb een eigen bedrijfsauto gekregen. Een grijze Kia Picanto. Deze mag ik ook op mijn vrije dag gebruiken als ik zelf dingen in de omgeving wil bezoeken enzo.

De eerste 2 weken was ik op de Dinsdag samen met Jola vrij. Zij heeft mij de eerste dinsdag meegenomen naar het zuidwesten. Er loopt vanaf Volos een lange doorgaande weg, helemaal tot aan het zuidelijkste dorpje Trikeri. Wij hebben deze weg vanaf Koropi gevolgd en verschillende dorpen bezocht. In het zuiden liggen veel kleine vissersdorpjes, allemaal met hun eigen fantastische uitzicht over de Pagasitische Golf.
Het is een hele leuke en mooie route om te rijden, overal met een prachtig uitzicht.

De tweede dinsdag zijn we naar de grote stad Volos gegaan, met zo’n 150.000 inwoners, en met 4 universiteiten, na Athene, de grootste studentenstad van Griekenland.
Hier rondgelopen, in de winkeltjes gekeken, het centrale plein met de kerk bezocht. Daarna geluncht aan de boulevard en nog de haven bezocht.

De dag erna, tijdens onze siesta, naar Portaria en Makrinitsa gereden. 2 leuke kleine dorpjes met beide een uitzicht over de stad Volos. Vooral vanaf het centrale plein van Makrinitsa heb je een geweldig uitzicht over de stad. Dit dorp wordt dan ook het ‘’balkon van Volos’’ genoemd.

Daarna kreeg ik op zondag vrij. De eerste zondag de wandeling Afissos-Afetes-Afissos gemaakt. Een leuke, maar hele pittige, wandeling op de heenweg door een kloof. Heel mooi, maar heel zwaar, veel naar boven klimmen en uitkijken dat je niet op de rotsen valt. Even het plein van het dorp Afetes bezocht, daarna loopt de route via de centrale weg terug naar Afissos.

De tweede zondag met de wandelgroep, onder leiding van gids Nikos, meegeweest met de wandeling Tsagarada – Damouchari – Agios Ioannis. Ook een prachtig mooie wandeling, in Tsagarada de duizend jaar oude plataan bezocht. In Damouchari de haven waar een deel van de film Mama Mia is opgenomen. Daarna via het strand Papa Nero de wandeling vervolgd tot aan de boulevard van Agios Ioannis, hier met de hele groep geluncht.

Dit voor nu.... Zal eind deze week nog wel een blog posten over wat mij de afgelopen weken is opgevallen in Griekenland, en wat ik tussen mijn tweede vrije zondag en vandaag allemaal nog heb gedaan.

Fijne Avond.

Veel Liefs uit Griekenland,
Kus Anouk

Reacties

Reacties

Rolf

Veel plezier verder. Geniet er van.

tante Rietje

Lieve Anouk,
Wat kun jij leuke reisverslagen schrijven. Je doet zo heel veel ervaring op en veel mensen kennis. Zo te lezen merk je weinig van de crisis in Griekenland, gelukkig maar dat de vakantiegangers blijven komen, misschien helpt het een beetje.
Ik wens je nog veel werkplezier en geniet er van.
Wanneer kom je terug?
Lieve groetjes van,
Tante Rietje

Papa

En nu de tijd om op mijn gemak eens te lezen, wat je al via skype hebt verteld, maar dan komt heel zo veel informatie in korte tijd op je af, dat ik niet meer weet wat je nu allemaal gedaan hebt. Geniet naast het werk lekker van je vrije tijd en de omgeving daar, weer een mooie ervaring rijker. Tot gauw maar weer.

Oma

Lieve Anouk
Zo leuk om jouw reisverslagen te lezen. Kijk uit naar je volgende verslag. Geniet van al het mooie wat je ziet en meemaakt.
Kusjes Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!